H.04 | de staatsdoelen voor het individu en de massa. |
"Er zijn personen die... de mens lieten geloven dat hij zijn persoonlijke doelen moest vinden en nastreven en dat zijn hele impuls naar hogere zaken voortkwam uit vrijheid. Vergeet niet dat de mensen
die deze filosofie aanhingen, dezelfde mensen waren, die de mensheid
lieten geloven in de mythe van een geestelijk bestaan. |
HOME |
Net zoals we een ziek individu
zouden vinden wanneer elk van zijn organen onsamenhangend verschillende
doelen zouden nastreven, zo vinden we ook een zieke staat als haar
doelen niet grondig vastgelegd zijn en dwangmatig opgelegd worden. Er zijn personen die, in minder
verlichte tijden, de mens lieten geloven dat hij zijn persoonlijke
doelen moest vinden en nastreven en dat zijn hele impuls naar hogere
zaken voortkwam uit vrijheid. Vergeet niet dat de mensen die deze
filosofie aanhingen, dezelfde mensen waren, die de mensheid lieten
geloven in de mythe van een geestelijk bestaan. Alle doelen komen voort uit
dwang. Het leven is een voortdurende ontsnapping. Zonder dwang en
dreiging kan er geen streven bestaan. Zonder pijn kan er geen verlangen
zijn om te ontsnappen aan die pijn. Zonder de dreiging van straf kan er
geen winst worden geboekt. Zonder dwang en sturing is er geen
samenwerking tussen de lichaamsfuncties. Zonder een grondige en
rechtstreekse controle, kunnen de doelen van de staat niet worden
behaald. De doelen van de staat zouden
geformuleerd moeten worden door de staat om gehoorzaamheid en
samenwerking van de inwoners van die staat te bewerkstelligen. Een staat
zonder geformuleerde doelen is een zieke staat. Een staat zonder macht
en zonder de wens om haar doelen af te dwingen is een zieke staat. Als er een order wordt
uitgevaardigd door de communistische staat, waaraan niet gehoorzaamd
wordt, zal je bemerken dat daar een ziekte uit voortkomt. Waar
gehoorzaamheid faalt lijdt de massa. Staatsdoelen zijn afhankelijk
van loyaliteit en gehoorzaamheid om bereikt te worden. Wanneer je ziet
dat een staatsdoel anders opgevat wordt, zul je onvermijdelijk ontdekken
dat daar eigenzinnigheid, hebzucht, luiheid of sterk individualisme en
egocentrische initiatieven zijn ingeslopen. Het zal blijken dat de
verstoring van het staatsdoel wordt veroorzaakt door een persoon wiens
ongehoorzaamheid en ontrouw voortkomt uit een onvermogen om zich aan te
passen aan het leven. Het is niet altijd nodig om dit
individu te verwijderen. Het is mogelijk om zijn eigenzinnige neigingen
te verwijderen ter verbetering van de doelen en in het voordeel van het
geheel. De technologieën van de psychopolitiek lopen op in gradiënt op
en beginnen, vlak boven het verwijderen van de persoon zelf, met het
verwijderen van slechts die neigingen welke zijn gebrek aan medewerking
voortbrengen. Het is niet voldoende om als staat doelen te hebben. Deze doelen zijn, wanneer ze duidelijk zijn, voor hun voltooiing afhankelijk van de loyaliteit en de gehoorzaamheid van de arbeiders. Deze houden zich voor het grootste gedeelte bezig met hard werken en hebben weinig tijd voor doelloze overpeinzingen, en dat is goed. Maar boven hen moet, helaas, een
ploegbaas of ander soort leidinggevende staan, waarbij door een
ledigheid of een gebrek aan lichamelijke arbeid, enige onafhankelijkheidsdrang
kan ontstaan in gedrag en houding. Psychopolitiek verhelpt deze neiging naar afvalligheid wanneer het de overhand krijgt in de richting van ontrouw aan de overtuigingen van de directe superieuren van de persoon in kwestie. |